
Mistä löytää tuotteita myyntiin omaan verkkokauppaan? Tämä opas sisältää muutaman kourallisen verran vinkkejä, joiden avulla voit löytää seuraavan hittituotteen sekä yleisön, jolle myydä.
Monet yritykset syntyvät ideasta, joka on liian hyvä sivuutettavaksi. Olipa kyseessä loistava keksintö, uusi näkökulma klassiseen tuotteeseen tai markkinoilla suosittu trendituote, tuoteidea on usein ensimmäinen askel yrittäjyyteen.
Mutta entä jos halusi ryhtyä yrittäjäksi syntyy ennen suurta ideaa? Miten löydät tuotteen myytäväksi, jos aloitat tyhjästä? Prosessi voi tuntua pelottavalta, erityisesti silloin, kun näyttää siltä, että jokainen mahdollinen tuote on jo saatavilla verkossa.
Uusia brändejä kuitenkin syntyy päivittäin, mikä todistaa, että markkinoilla on edelleen tilaa myös sinun ideallesi. Tekemällä tuoteanalyysejä, seuraamalla trendejä ja arvioimalla asiakaskysyntää voit löytää kannattavan tuotteen ja rakentaa brändisi sen ympärille. Seuraavaksi opit, miten löydät tuotteen – ja yleisön, jolle sitä myydä.
Tuoteanalyysi tarkoittaa tiedon ja datan keräämistä tuotteesta, sekä sen nykyisestä markkinasta. Tämä sisältää tutkimusta kilpailijoista, heidän asiakkaistaan ja koko alasta. Tuoteanalyysiin kuuluu myös kerätyn tiedon analysointi vastatakseen kysymyksiin, kuten:
Tuoteanalyysi on hyödyllistä uusille yrityksille, jotka etsivät ensimmäistä tuotettaan, mutta se on arvokas työkalu myös kasvaville brändeille. Sen avulla voidaan strategisesti arvioida uusien tuotteiden tai kategorioiden lisäämistä, välttää sudenkuopat ja pysyä kilpailun edellä.
Monet kannattavat tuotteet pyrkivät ratkaisemaan ongelman tai poistamaan kuluttajan elämää vaikeuttava tekijä. Tarkastele ihmisten arjessa kohtaamia haasteita, joihin nykyiset tuotteet eivät vastaa. Sosiaalinen media ja asiakasarvostelusivustot ovat hyviä paikkoja ideoiden etsimiseen.
Uuden tuotteen keksimisen sijaan voit usein löytää aukon kilpailijoiden tarjoamien tuotteiden suunnittelussa tai havaita kaavan heikossa asiakaspalvelussa tietyllä alalla. Esimerkiksi VIBAe-brändin Kalle ja Minna huomasivat, että markkinoilta puuttuvat jalkineet, jotka ovat ekologiset, ergonomiset sekä eettiset. Niinpä he yhdessä muiden DTC-brändin perustajien kanssa kehittivät sellaiset.
Nousevien trendien tunnistaminen voi olla suuri etu uudelle yritykselle. Näin voit vakiinnuttaa itsesi alan johtajaksi ennen kuin muut huomaavat tilaisuuden. Trendien ennakointi on tärkeää, sillä kun trendi on laajalti tunnistettu, se voi olla jo hiipumassa. Pienen startupin on myös helpompi lähteä trendien matkaan kuin suurten yritysten, sillä “suuret laivat kääntyvät hitaasti.”
Seuraa trendejä seuraavasti:
Harrastuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin liittyvät niche-tuotteet voivat tuottaa uskollisen asiakaskunnan, vaikka markkinat olisivat pienet. Pihasiistiksi -verkkokaupasta saat vain ja ainoastaan viherrakentamisen tuotteita ja palveluita.
Alipalvellut markkinat voivat olla loistava tilaisuus. Esimerkiksi Aqva Finland on kehittänyt laadukkaat vesisuodattimet suomalaisiin oloihin, niin kaupunkeihin kuin mökeille.
Monet yrittäjät aloittavat oman harrastuksensa pohjalta. Esimerkiksi EuroRC-perustajat ovat tehneet omasta intohimostaan liiketoiminnan, jonka kautta he ovat myyneet radio-ohjattavia autoja jo yli 180 maahan.
Ammattiosaamisesi voi olla ponnahduslauta uudelle liiketoiminnalle. Yksi Biohacker Centerin perustajista, Olli Sovijärvi, hyödynsi kattavaa lääkärin osaamistaan rakentaessaan ihmisen optimaaliseen terveyteen ja suorituskykyyn tähtäävän Biohacker Centerin.
Hakukoneoptimointi (SEO) voi auttaa löytämään tuotteita, joilla on korkea kysyntä mutta matala kilpailu. Työkaluja tähän ovat esimerkiksi Ahrefs ja Semrush.
Sosiaalinen media on loistava alusta ideoiden testaamiseen ja yleisön käyttäytymisen ymmärtämiseen. Esimerkiksi Smuuti Skin sai sosiaalisen median kautta suoran kosketuksen kohdeyleisönsä tarpeisiin.
Amazonin, Etsyn ja Ebayn bestseller-listat voivat paljastaa trendaavia tuotteita ja markkinamahdollisuuksia.
Asiakasarvostelut ovat aarreaitta kehitysideoille. Esimerkiksi Goodio ei keksinyt suklaata, mutta se teki suklaasta laadukkaamman, eettisemmän ja tyylikkäämmän kuin kukaan muu.
Tuotteet, joilla on alhaiset tuotantokustannukset mutta korkeat katteet, kuten lasten tuotteet ja erikoistuotteet, ovat riskittömämpiä.
Yhä useammat kuluttajat suosivat eettisiä ja ympäristöystävällisiä tuotteita. Nomai suunnitteli ekologisen kuukupin, joka poistaa tarpeen kertakäyttöisille kuukautissiteille.
Messut ja markkinat tarjoavat mahdollisuuden analysoida kilpailijoita ja tunnistaa suosittuja tuotteita. Tässä on kattava listaus messuja ja tapahtumia Suomessa.
Henkilökohtaiset tuotteet, kuten Dreamstuff:n personoidut tavarat tauluista lippiksiin, erottuvat kilpailijoista.
Trendejä voi tuoda omaan maahan muista kulttuureista. Esimerkiksi korealainen kosmetiikka löysi valtavan markkinan Suomesta.
Todellinen tuotteen validointi tapahtuu silloin, kun myyt tuotteen ja vahvistat oletuksesi kysynnästä oikeaksi. Silti on paljon, mitä voit tehdä etukäteen varmistaaksesi, että valitsemasi tuote menestyy.
Riskien ottaminen kuuluu yrittäjyyteen. Niitä voi -ja kannattaa- kuitenkin hallita ja tehdä tarpeelliset taustatyöt, jotta onnistumisen todennäköisyyden voi maksimoida.
Tuotetrendien ja kuluttajien mieltymysten seuraaminen on ratkaisevan tärkeää menestyksen saavuttamiseksi. Tuoteanalyysityökalut tarjoavat arvokasta tietoa markkinakysynnästä, historiallisista hintatiedoista ja uusista mahdollisuuksista.
Tässä neljä parasta työkalua:
Olitpa keskittynyt tiettyyn tuotekategoriaan tai aloittamassa tyhjästä, on olemassa lukuisia tapoja löytää tuotteita, joilla on vähän kilpailua mutta korkea kysyntä. Hyödynnä ilmaisia työkaluja, kuten hakukoneita, sosiaalista mediaa ja Google Trendsiä. Tutustu muiden brändien bestseller-tuotteisiin. Etsi trendaavia tuotteita tai alipalveltua kohdeyleisöä niche-markkinoilla.
Kun olet valinnut niche-tuotteen verkkokauppaasi, olet ottanut ensimmäisen askeleen kohti yrittäjyyttäsi. Perusta verkkokauppasi ja panosta digitaaliseen markkinointiin tavoittaaksesi ihanneasiakkaasi. Nyt olet valmis aloittamaan tuotteiden myynnin verkossa!
Sovi esittely ja tule kuulemaan kuinka optimoit verkkokauppasi varastointi-, ja logistiikkaratkaisut